Taneční sdružení ČR


Kontakt

 

Taneční sdružení ČR
Celetná 17
Praha 1
110 00
Česká Republika
Telefon: +420 724 602 763

 

Otevřený dopis ministru kultury ČR PDF Tisk Email
Sobota, 19 Květen 2018 19:42

Stanovisko k ukončení činnosti portálu Opera Plus



 
Ceny Thálie 2017 PDF Tisk Email
Sobota, 19 Květen 2018 19:37

Ceny Thálie 2017


Dnes večer proběhlo v pražském Národním divadle předávání Cen Thálie 2017. V oboru Balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr cenu získali:

Nikola Márová
Role: Matka
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha 

V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.

Nominována dále byla Barbora Šulcová (Národní divadlo moravskoslezské) za sólo v choreografii O Balcão de Amor(v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues) a Fanny Barrouquére (Lenka Vagnerová and Company Praha) za sólo v inscenaci Amazonky.

širší nominace:
Jarmila Hruškociová - role Slečna Julie v inscenaci Slečna Julie (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Veronika Šlapanská - role Štěpka Kiliánová v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Claire Teisseyre - role Ruská dívka v inscenaci Serenáda v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)
Eriko Wakizono - role Šeříková víla v inscenaci Spící krasavice (Národní divadlo Brno)
Aya Watanabe - za sólo v inscenaci Chvění (Národní divadlo Praha)

Ondřej Vinklát
Role: Vyvolený
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha

Hned několikrát na sebe v roce 2017 upozornil Ondřej Vinklát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání.

Dále byli nominováni Burak Serkan Cebeci (Národní divadlo moravskoslezské) za roli D’Artagnana v inscenaci Tři mušketýři a Rory Ferguson (Divadlo F. X. Šaldy Liberec) za roli Pavla Maliny v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice.

širší nominace:
Stéphane Aubry - za sólo v inscenaci O Balcão de Amor v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Karel Audy - role Pan Duval v inscenaci Manon (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Vojtěch Fülep - za sólo v inscenaci Batacchio (Cirk La Putyka Praha)
Paul Oliver - role Petruccio v inscenaci Zkrocení zlé ženy (Moravské divadlo Olomouc)
Francesco Scarpato - role Vyvolený v inscenaci Svěcení jara v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)

Cenu za celoživotní mistrovství získal tanečník a pedagog Richard Böhm (*14. 8. 1938).

Žák baletní školy I. V. Psoty, absolvent Taneční konzervatoře Brno 1956. V olomouckém angažmá působil v letech 1956–1964 (od 1959 sólista), v Ostravě 1964–1985. Fyzické dispozice i mužně‑lyrický zjev ho předurčily k rolím prvního oboru. Mezi jeho role patřily Ali Batyr v Šurale (1961), Princ v Popelce (Olomouc 1963, Ostrava 1971) a Labutím jezeře (1965, 1977), Honza v Jak Honza ke štěstí přišel (1965), Pavouk v Pavoučí hostině (1966), titulní role v Ondrášovi (1967), Omar ve Studni lásky(1967), titulní role v Prométheovi (1970), Václav a Girej v Bachčisarajské fontáně (1972), Franz v Coppélii (1973), titulní role v Peer Gyntovi (1973), Princ ve Spící krasavici(1974), Albert v Giselle (1975), Antonius v Antoniovi a Kleopatře (1976), titulní role ve François Villonovi (1976), Frollo v Notre Dame de Paris (1981), Tybalt v Romeovi a Julii (1982) aj.
Pedagogicky působil na Taneční konzervatoři v Ostravě v letech 1973–1981.

Zdroj:
Ceny Thálie
Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 24

 

 
KULTURA VOLÍ 2017 PDF Tisk Email
Úterý, 26 Září 2017 18:46


Předvolební iniciativa nově vzniklé Platformy uměleckých profesních organizací má konkrétní výstupy.
Anketa deseti otázek na téma „kultura“, zodpovězených třinácti stranami kandidujícími v nadcházejících volbách, byla přehledně graficky zpracována do formy plakátu, v němž lze porovnávat názory a postoje jednotlivých stran ke konkrétním otázkám. Všechny strany se shodují na společenském významu kultury, nutnosti finančně tento resort posílit a všechny chtějí zachovat samostatné ministerstvo a prohlubovat meziresortní spolupráci. Aktuální dění v rámci kampaně můžete sledovat na facebookové události zde.


Plakát s anketou budeme distribuovat v divadlech, na festivalech, v kulturních centrech, tanečních studiích a bude přístupný on-line na stránkách našich členských organizací. Tuto kampaň jsme nazvali Kultura volí 2017 a vyplývá z potřeby hájit současné živé umění a poukázat na nutnost výrazně zlepšit správu kulturní agendy na úrovni státu a samospráv,“ uvádí koordinátorka iniciativy Šárka Pavelková. Platforma uměleckých profesních organizací, kterou tvoří Asociace nezávislých divadel, Vize tance, Herecká asociace a Taneční sdružení ČR spolupracuje s Českým střediskem Mezinárodního divadelního ústavu, nevládní organizace při UNESCO (ITI), které sdružuje všechny profesní organizace z oblasti divadla napříč obory.


V návaznosti na anketu Platformy pořádá české středisko ITI v pondělí 2. října v 15.30 v Divadle v Celetné, Praha 1. debatu zaměřenou na kulturní politiku a dlouhodobé vize podpory umění v ČR vycházející z volebních programů politických stran, které kandidují do PS ČR v říjnových volbách 2017. Diskusi budou moderovat Marta Smolíková, ředitelka Otevřené společnosti o.p.s., a Karel Král, šéfredaktor odborné revue Svět a divadlo a zaměří se nejen na programová prohlášení, ale i na plnění jednotlivých programových bodů a strategických dokumentů.
Účastníky debaty budou zástupci politických stran:
Milena Bartlová, Strana zelených
Daniel Herman, KDU-ČSL
Eliška Kaplický Fuchsová, ANO
Jan Lacina, STAN
Marek Pokorný, ODS
Zdeněk Štefek, KSČM
Dále byli osloveni zástupci ČSSD, TOP09, SPD a Pirátské strany – další diskutující budou upřesněni.

Diskuze je otevřená veřejnosti na základě registrace: zde.
Živý online přenos můžete sledovat na webových stránkách členů Platformy nebo na stránkách

Debata se uskuteční 2. října 2017 od 15:30 do 18:00 hodin v Divadle v Celetné, Celetná 17, Praha 1. Sledovat ji můžete také živě prostřednictvím streamu na www.idu.cz.
Záznam bude dostupný na internetových stránkách www.svetadivadlo.cz a http://iti.idu.cz.
Kontakt pro média: Šárka Pavelková výkonná manažerka AND ČR M +420 774 591 759 E Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
www.vizetance.cz
www.tanecnisdruzeni-cr.cz
www.andcr.cz
www.hereckaasociace.cz

 
Ceny Thálie 2016 PDF Tisk Email
Čtvrtek, 08 Červen 2017 07:48

Dne 25. března proběhlo v pražském Národním divadle předávání Cen Thálie 2016. V oboru Balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr cenu získali:


Yui Kyotani
Role: Kitri 
Název inscenace: Don Quijote 
Hudba: Ludwig Minkus 
Choreografie: Hana Vláčilová 
Režie: Hana Vláčilová 
Premiéry: 4. 11. 2016 
Moravské divadlo Olomouc 

Jednu z nejnáročnějších klasických rolí podává Yui Kyotani s obdivuhodnou jistotou. Po technické stránce jde o výkon, který je na regionálních scénách vidět málokdy. Bravurně zvládá náročné technické finesy, ale zároveň je její Kitri výkonem herecky naplněným, bezprostředním.

Nominována dále byla Ivona Jeličová (Národní divadlo Brno) za roli Ona v baletu Chvění Martina Hajdyla Lacová (soubor ME-SA) za sólový výkon v inscenaci  L/One of the Seven.

širší nominace:
Fanny Barrouquére - za výkon v inscenaci Lešanské jesličky (Lenka Vagnerová & Company Praha)
Klára Jelínková
- role Ty v inscenaci Louskáček a Myšák Plyšák (Národní divadlo Praha)
Nikola Márová - role Sněhová královna v inscenaci Sněhová královna (Národní divadlo Praha)
Aya Watanabe
- za výkon v inscenaci Vertigo (Národní divadlo Praha)
Michaela Wenzelová
- role Cikánská dívka v inscenaci Sněhová královna (Národní divadlo Praha)


Radim Vizváry
Role: sólo
Název inscenace: Sólo
Režie: Radim Vizváry
Premiéra: 17. 4. 2016 
Divadlo v Celetné, Mime Prague

Důkaz, že česká pantomima žije. Zhutnělý průřez dosavadní tvorbou Radima Vizváryho ukazuje pantomimu v neobvyklé šíři – od klasických inspirací přes působivé dotyky s tancem butó až po lehkost klauniády. Mimořádný Vizváryho talent rozeznívá nejbarevnější paletu emocí.

Dále byli nominováni Richard Ševčík (Divadlo J. K. Tyla v Plzni) za roli Dona Josého v inscenaci CarmenAdam Zvonař (Divadlo J. K. Tyla v Plzni) za roli Prince v baletu Labutí jezero.

širší nominace:
Giordano Bozza - role Puk v inscenaci Sen noci svatojánské (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Vojtěch Rak
- za výkon v inscenaci Paradiso (soubor 420PEOPLE Praha)
Sergio Méndez Romero
- role Robin v inscenaci Sen noci svatojánské (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Giovanni Rotolo
- za výkon v inscenaci Vertigo (Národní divadlo Praha)
Matěj Šust
- role Káj v inscenaci Sněhová královna (Národní divadlo Praha)


Cenu za celoživotní mistrovství získala tanečnice a pedagožka Marcela Martiníková (*31. 10. 1940).

Žačka Borise Slováka, absolvovala Taneční konzervatoř Praha v roce 1958. Sólistka Opava 1953/54, Ostrava 1958–64, Balet Praha 1964–70, Basilej 1970–72, ND Praha 1972–88. V letech 1985–88 byla taneční pedagožkou Laterny magiky. Přitažlivý zjev spolu s dobrými fyzickými předpoklady a všestrannou vyspělou technikou ji záhy přivedly k lyrickým rolím: Kateřina v Kamenném kvítku (1958), Mášenka v Louskáčkovi (1959), Feliciana ve Florelle (1960), Desdemona v Othellovi (1963); její osobitý dramatický talent odhalil P. Šmok již v Ostravě v roli Svědomí v Hirošimě(1964) a rozvinul v Baletu Praha: Dívka ve Freskách (1965) a ve Sněti na hudbu Ch. Minguse (1966). Jejími stěžejními postavami se staly Dívka v Podivuhodném mandarínovi (1964) a role Matky-Milenky-Inspirace-Smrti v Listech důvěrných (1968, Basilej 1971). K významným úlohám v ND Praha se dostávala výjimečně: Žena ve Svěcení jara(1972), Dorotka v Ondrášovi (1974), Carabosse v Šípkové Růžence (1974), Carmen ve Vášni G. Bizeta/R. Ščedrina (1976), Vévodkyně v Doktoru Faustovi (1977), Stella v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Lilith ve Věčných písních (1982). Pro její dramatické postavy byl příznačný hluboký prožitek, mimořádná intenzita výrazu, osobitý vášnivý patos a psychologická přesvědčivost. Marcela Martiníková patřila k největším dramatickým tanečnicím celé poválečné éry.


Zdroj: Ceny Thálie, www.narodni-divadlo.cz, Český taneční slovník, www.tanecniaktuality.cz

 

 
BURZA / AUDITION PDF Tisk Email
Středa, 23 Listopad 2016 18:09
TANEČNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY
 
pořádá / organizing
 
8. 1. 2017  BURZU  MLADÝCH  TANEČNÍKŮ

Burza je určena absolventům tanečních konzervatoří, kteří hledají uplatnění v oblasti profesionální taneční praxe, nebo tanečníkům bez angažmá, kteří mají zájem o angažmá v baletních souborech v ČR.
Účast na „Burze“ přislíbili umělečtí šéfové profesionálních baletních scén v ČR.
Burzy se může účastnit každý zájemce o angažmá, který vyplní přiloženou přihlášku a odešle ji do 31. 12. 2016 na email:
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

January 8, 2017  „AUDITION (BURZA) OF THE YOUNG DANCERS“

„Burza“ is organized for the graduates of the dance conservatories, as well for the dancers momentary without any professional commitments. For all, who are trying to assert themself within the sphere of the professional dance and would be interested to work with one of the established ballet companies in Czech republic.
Artistic directors of the established ballet companies are very concerned about this event and will attend personally.

Everyone who fills out the registration form in the attachment can participate. Please note, that the registration form should be send to us latest on the
Decembre 31st, 2016 by email to:
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
 
PŘIHLÁŠKA  ZDE / APPLICATION FORM HERE
 
Celý článek... / Read more...
 
<< Začátek < Předchozí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Další > Konec >>

Strana 1 z 17