Taneční sdružení ČR


Kontakt

 

Taneční sdružení ČR
Celetná 17
Praha 1
110 00
Česká Republika
Telefon: +420 724 602 763

 

Životní jubilea v PROSINCI 2013 PDF Tisk Email
Středa, 04 Prosinec 2013 20:39
Počet zobrazení : 2247
Lederer  Jiří  19/12/1928 - tanečník
Hrabal  Jiří  29/12/1928-
choreograf

Synáčková  Marta  29/12/1933 -

Janský  Ladislav  12/12/1943- mim
Tichá Králová  Libuše  12/12/1948 - tanečnice


Synáčková  Marta  29/12/1933
tanečnice
Taneční oddělení pražské konzervatoře absolvovala 1953 ve třídě prof. Marianny  Tymichové společně s budoucími dalšími osobnostmi naší taneční scény – Zdeňkem Doležalem, Gabrielou Rumlovou, Yvettou Peškovou, Marií Šestákovou-Jílkovou, Otou Šandou a Pavlem Šmokem. Angažmá nastoupila v Armádní opeře již v roce 1952 a po jejím zrušení se stala členkou baletu Národního divadla v Praze 1955–57 (např. Kolombina v Karnevalu, 1957), sólistkou Divadla J. K. Tyla v Plzni byla v období 1957–61 (Tao-Choa v Rudém máku, 1957; Odetta a Odilie v Labutím jezeře, 1958, Brno 1962; titulní postava v Popelce, 1959; Desdemona v Othellovi, 1960, Brno 1963; Eva v Baladě o námořníkovi, 1961, Brno 1962 atd.). S Lubošem Ogounem přešla na dva roky do Brna a vytvořila zde v sezónách 1962–64 další velké dramatické i lyrické role (Ruská dívka v Leningradské symfonii, 1962; Polka v Tarasi Bulbovi, 1963). S  jejím jménem je spojena role Svědomí v Bukového Hirošimě (Brno 1963, Balet Praha 1964), kde vyhověla technicky náročné až artistní choreografické stavbě Ogounova pohybového slovníku; byla ideální představitelkou všech jeho choreografií. Opět s Lubošem Ogounem odešla do nově založeného ambulatorního ansámblu Studio Balet Praha – Balet Praha, kde byla po celou dobu jeho existence v letech 1964–70. Po zrušení skupiny nastoupila s řadou členů souboru Baletu Praha a choreografem Pavlem Šmokem na období 1970–73 do Basileje (Anna v Donu Juanovi Richarda Strausse, 1971, titlulní role v Popelce, 1973). Svou uměleckou kariéru zakončila jako sólistka ve švýcarském Saint Gallen (1973–76), kde vedla do roku 1997 tréninky a věnovala se pedagogické činnosti. Jako interpretka patřila Marta Synáčková k předním českým lyrickým tanečnicím poválečné éry. Jevištním postavám, vždy zvládnutým s vysokou, jistou a samozřejmou technickou přesností, propůjčovala citový prožitek. Na Mezinárodním setkání mládeže v Moskvě získala 1957 bronzovou medaili za interpretaci Ogounovy choreografie Smrt a dívka, a televizní film Hirošima, ve kterém tančila hlavní postavu A bomby, získal v Paříži v roce 1967 Cenu Serge Lifara.

 

Tichá Králová  Libuše  12/12/1948
tanečnice
Mgr. Libuše Králová Je absolventkou taneční konzervatoře v Praze obor klasický tanec. Od roku 1969 byla členkou divadla J.K. Tyla v Plzni, kde odvedla řadu sólových rolí za které byla oceněna cenou Literárního fondu (role Anna Kareninová) a Hoffbauerovou cenou za choreografii baletu Macbeth. V této době studovala choreografii na Hudební akademii múzických umění v Praze obor choreografie – režie, kterou ukončila v roce 1988. Poté se stala choreografkou v divadle J. K. Tyla v Plzni až do ruku 1990. Od toho roku se stala šéfkou baletu a choreografkou v Jihočeském divadle. Ale v roce 1993 odchází do Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Zpět do Českých Budějovic se vrací v roce 1996. Během svojí choreografické kariéry vytvořila téměř dvě desítky celovečerních baletů. Jmenujeme alespoň: Legenda o lásce Pierot Bachčisarajská fontána Hoffmannovy povídky Macbeth Romeo a Juile Giselle Mezi nejzdařilejsí inscenace patří Marná opatrnost za kterou byl soubor baletu JD oceněn cenou Tanečního sdružení. Libuši Králové byla v roce 2000 udělena: EUROPEAN PRIZE OF BALET BY THE EUROPEAN UNION OF ARTS